شناسایی علمی چوب معروف به فوفل مورد استفاده در سازهای موسیقی ایرانی

نویسندگان

  • صمد زارع مهذبیه تهران، بلوار دهکده المپیک، میدان لاله، مجتمع تجاری گلستان، آموزشگاه موسیقی مهرآئین
  • مهسا صادق پور دانشگاه تهران، دانشکده منابع طبیعی، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ
  • کامبیز پورطهماسی دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ
چکیده مقاله:

از دیرباز چوب معروف فوفل در کشور ایران برای کارهای هنری چوبی و نیز سازهای موسیقی مورد استفاده است. اما براساس منابع موجود فوفل را گیاهی از تیره نخل‌ها می‌دانند که عملا دارای چوب به معنای واقعی نیست. در این جا این سوال پیش می¬آید که چوبی که تحت عنوان فوفل در ساخت ادوات موسیقی استفاده می¬شود فوفل است یا گونه دیگری؟ برای مشخص شدن این موضوع با کمک یکی از سازنده¬های سازهای موسیقی ایرانی، چوب فوفل از یک کارگاه ساخت سنتور در تهران تهیه شد. از این چوب قطعاتی با ابعاد cm1x1x1 آماده گردید و سپس نمونه¬های میکروسکوپی از هر سه مقطع عرضی، شعاعی و مماسی با کیفیت مناسب توسط دستگاه میکروتوم تهیه شدند و بعد مراحل رنگ¬آمیزی روی نمونه-ها انجام شد. مطالعه تک¬ تک ویژگی¬های آناتومی با توجه به لیست انجمن بین¬‌المللی آناتومی چوب (IAWA) بخش پهن-برگان صورت گرفت. بعد از اندازه¬گیری و تشخیص تمام ویژگی¬های آناتومی، با استفاده از نرم¬افزارINTKEY کار تشخیص نوع گونه صورت پذیرفت. ویژگی¬های آناتومی چوب معروف به فوفل، مشابه گونه استوایی (Dalbergia latifolia Roxb) تشخیص داده شد. برای ایجاد اطمینان مضاعف در تشخیص درست نوع گونه، از باغ گیاه‌شناسی هند درخواست گردید تا نمونه‌ای از چوب فوق را که بومی هند است در اختیار قراردهند، مجدداً تعدادی برش آناتومی از گونه Dalbergia latifolia تهیه شد و مقایسات ظاهری چوب و مقاطع میکروسکوپی تهیه شده دونمونه، بر یکسان بودن آن¬ها صحه گذاشتند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شناسایی و طبقه بندی موقعیت های کاربردی سازهای رزمی در تاریخ موسیقی ایران ِدوران اسلامی

هدف از تحقیق پیش رو، توصیف و طبقه بندی موقعیت های مختلفی است که سازهای رزمی در تاریخ ایرانِ پس از اسلام کاربرد داشتند. با مطالعۀ اسناد تاریخی، موسیقایی و تصویری می توان دریافت کاربرد سازهای رزمی در تاریخ اجتماعی ایران، تنها در موقعیت جنگ نبود، بلکه در موقعیت های دیگری که نیاز به صدای قوی و بُرد صدای بالا نیاز بود نیز به کار می رفتند. امروزه، کاربرد سازهای رزمی در موقعیت های مختلف به فراموشی گرایی...

متن کامل

واکنش‌های هیجانی به دستگاه‌های موسیقی ایرانی

پژوهش حاضر با هدف بررسی واکنش­های هیجانی ـ عاطفی به قطعات موسیقی دستگاهی ایرانی انجام شده است. در این مطالعه از هفت دستگاه موسیقی ایرانی در دو بخش ریتمیک و غیرریتمیک استفاده شد که به منظور بررسی حالات هیجانی این دستگاه­ها از آزمون 9 درجه­ای SAM با سه بعد خوشایندی، انگیختگی و غلبه در 166 دانشجوی غیرموسیقی استفاده گردید. داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس مکرر مورد تحلیل قرار گر...

متن کامل

بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرّصافی و فرّخی یزدی

هدف این مقاله، بررسی تطبیقی موسیقی شعر فرّخی یزدی و معروف الرّصافی است. برای رسیدن به این مقصود، موسیقی اشعار این دو شاعر به دو قسم موسیقی بیرونی و درونی تقسیم‌بندی شده است. در قسمت موسیقی بیرونی به بررسی وزن، قافیه و ردیف و در قسمت موسیقی درونی، تکرار  با دو زیر شاخة واج­آرایی و تکرار لفظ و همچنین جناس و سجع بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان می­دهد که تنوّع بحور در شعر رصافی بسیار بیشتر از شعر ...

متن کامل

هستی شناسیِ «بیان» و «بیانگری» در موسیقی با رویکرد به موسیقی ایرانی ـ اسلامی

شاید بنیادی ترین وجه مشترک سه منظربنیادین: اثر هنری، هنرمند و مخاطب، هم گرایی آنان در ابرازِ این قاعده کلی است که “هنر، بیان است”. منش بیانی ذاتی هنر، دربرخی از ادوار و در گستره های فرهنگی متفاوت، می تواند معطوف به “بیانگری” نیز باشد؛ مانند موسیقی اپرا که به طور خودآگاه، بازنمای واقعیت و یا موسیقی رمانتیک سده 19 م که فرانمای احساسات مؤلف آن است. این منش “بیانگری” موسیقی درتلقی بسیاری از متفکران،...

متن کامل

بررسی نقش ساز تمبک در همنوازی با سازهای ملودیک موسیقی کلاسیک ایران

فقدان نظام منسجم، مدوّن و معین ریتمیک-متریک برای ساز تمبک در همنوازی با سازهای ملودیک موسیقی کلاسیک حال حاضر ایران، موجب سردرگمی نوازندگان، آشفتگی اجراها و عدم دستیابی به نتایج دلخواه در همنوازی‌ها وغیره می‌شود. مانند شاخه‌های دیگر علوم می‌توان از تجارب موفق که به هر شکل پدید‌آمده‌است به نتایجی برای رفع این مشکلات دست پیدا کرد. هدف کلی این مقاله ایجاد منبعی برای کمک به تدوین روش های علمی تر اجرا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 21  شماره 2

صفحات  105- 116

تاریخ انتشار 2014-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023